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I have just published the website www.culturallearningorganizations.net whose purpose is to show how cultural organizations can become innovative and creative organizations through their transformations in "learning organizations". In 2006 I submitted a long study titled “Cultural Learning Organizations: A model” to City University (London—UK) as part of the requirements for the award of MA in Museum and Gallery Management. This document was awarded Pass with Distinction.
This study analyzes the concept of ‘learning organization’ and its possible implementation in any kind of cultural organization, through the analysis of a particular cultural organization as a case study.
Due to a lack of a consistent framework in existing ‘learning organization’ literature to define and implement this notion, first, a new model of ‘learning organization’ is proposed, grounded on previous literature, which tries to be a practical reflection tool for practitioners that want to put this concept into action in their organizations.
This model purports to organize ‘learning organization’ values, principles, systems and processes in a coherent and pragmatic structure which integrates two main parts called: ‘the ethics of the ‘learning organization’’ and ‘the ‘learning organization’ infrastructure’.
Thus, a working definition for the ‘learning organization’ is suggested. It is an organization, where in order to reach the common objectives and vision of the organization, distributed leadership promotes reflection (self-reflection and organizational reflection) and inquiry, participation at all levels and continuous sharing of knowledge, all of them supported by structural communication, individual development and participative decision-making.
Second, the proposed model has been used to analyze barriers and strengths of cultural learning organizations to ‘learning organization’ completion. The analysis of a specific public non-profit cultural organization raised some specific questions related to these particular kind of organizations that have not been thoroughly studied by ‘learning organization’ theory up to now.
Their project-based character, their ‘mission-driven’ nature, their strong ‘expert’ leadership and political, legal and economical constraints, among other factors, can influence the implementation of the ‘learning organization’ idea in these organizations.
Consequently, the initial model was developed and a final model is proposed that can be used not only by cultural managers but also by other practitioners to reflect on learning and innovation in their organizations.
Other interesting links about "learning organizations":
The Society for Organizational Learning
http://www.solonline.org/aboutsol/history
The Public Sector Consortium
http://www.solonline.org/public_pages/comm_PublicSectorConsortium
European Consortium for the Learning Organization
http://www.eclo.org
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Acabo de publicar la web www.culturallearningorganizations.net sobre lo que he llamado "cultural learning organizations", organizaciones culturales que tratan de ser "organizaciones que aprenden" o "learning organizations" en el sentido definido por autores como Peter Senge, Robert Garratt, Pedler, Burgoyne y Boydell. En ella publico la tesis que realicé el año pasado con el título "Cultural learning organizations: A model". El estudio analiza el concepto de "learning organization" y su posible puesta en marcha en organizaciones culturales. Debido a una falta de un marco teórico consistente para definir e implementar esta noción, propongo un nuevo modelo de "learning organization", basado en la literatura previa, que intenta ser una herramienta práctica para los profesionales de todo tipo de organizaciones que quieran poner en práctica este concepto. Este modelo se propone organizar los valores, principios, sistemas y procesos de la organización que aprende en una estructura coherente y pragmática que integre lo que considero son sus dos partes principales: "la ética de la organización que aprende" y "la infraestructura de la organización que aprende".
Una organización que aprende, una verdadera "learning organization", sería aquélla en la que, con el fin de alcanzar los objetivos comunes y la visión de la organización, un liderazgo distribuido promueve la reflexión (auto-reflexión y reflexión sobre la organización) e investigación, la participación en todos los niveles organizacionales y un continuo compartir del conocimiento dentro de la organización, todo ello apoyado por una fuerte comunicación estructural, el desarrollo del individuo y un proceso participativo de toma de decisiones.
El modelo propuesto se utilizó para analizar las barreras y fortalezas que las organizaciones culturales de todo tipo pueden tener a la hora de implementar este concepto. El análisis de una organización cultural pública non-profit en particular puso de manifiesto ciertas cuestiones específicas de estas organizaciones que no han sido estudiadas por la teoría de la "learning organization" hasta ahora. El que sean organizaciones que trabajan fundamentalmente centradas en proyectos, su naturaleza vocacional al servicio de una misión, su fuerte liderazgo "experto" y las limitaciones y restricciones legales, políticas y económicas a las que se ven sometidas, entre otros factores, pueden influir en la aplicación del concepto de "learning organization" en estas organizaciones. En consecuencia, el modelo inicial que propuse lo he adaptado en función de estas nuevas circunstancias y he propuesto un nuevo modelo que puede ser utilizado no sólo por líderes de organizaciones culturales sino por cualquier profesional que quiera reflexionar sobre el aprendizaje organizacional y promover la innovación en sus organizaciones.
www.culturallearningorganizations.net
Otros links de interés sobre "learning organizations":
The Society for Organizational Learning
http://www.solonline.org/aboutsol/history
The Public Sector Consortium
http://www.solonline.org/public_pages/comm_PublicSectorConsortium
European Consortium for the Learning Organization
http://www.eclo.org
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